19 april 2007

Dålig research

Nu hade jag velat göra ett inlägg om herrskor, med bilder och allt. Problemet är bara att jag inte hittar rätt bilder så det blir inte så roligt.
Häromdagen var vi på armémuseet (kommendörsgatan) och då slogs jag av en sak. Den klassiska herrskon ser inte ut att ha utvecklats särskilt mycket. Där stod jag och tittade på en iscensättning av 1700-talets soldat och de tre personer han är beroende av (bonden, prästen och befälhavaren) och vad få jag se när blicken når golvet? Jo, bonden har skor som är identiska med Clarks snygga ökenkänga. Soldaten har skitsnygga ridstövlar och överbefälhavaren har nån slags herrsko med kraftig klack. Det var lite underligt.

Alltså, det här resonemanget hade såklart varit betydligt mer intressant om jag hade kunnat illustrera med bilder, men håll till godo med ett par stövlar från samma period.

Inga kommentarer: